OBJEVTE LEXUS

PRŮKOPNICKÝ DUCH

Zvuk prostoru.

Zvuk v celé své složitosti a kráse je neoddělitelnou součástí našeho všedního života – a pro ty, kteří dokáží ocenit akusticky dobře navržené prostředí, je špičkový zvuk tou nejvyšší formou zážitku. Jedním z takových lidí je holandský skladatel a technický specialista Paul Oomen, který říká, že zvuk vždy byl jeho “způsobem představivosti”.

První dětské pokusy při zkoumání toho, co lze slyšet, se staly dobrým základem pro celoživotní vášeň, a tak Oomen obětoval svoji profesní kariéru zkoumání složitě rozvrstveného vztahu mezi lidmi a světem zvuků, který je obklopuje.

“JAKO DÍTĚ JSEM SI BROUKAL RŮZNÉ MELODIE, KTERÉ MNE NÁHLE NAPADLY, A TO V MÝCH PŘEDSTAVÁCH EVOKOVALO SVĚT ZVUKŮ DALECE PŘESAHUJÍCÍ PŮVODNÍ MELODIE,” VYSVĚTLUJE.

Paul Oomen, skladatel a technický specialista

“Naslouchám tomu, co se děje mezi zvuky a prostorem, resp. mezi zvuky a mým tělem,” komentuje. “Čím více dokážete rozlišit mezi rezonancemi a odrazy vyvolávanými zvukem v prostoru, tím více si uvědomujete, že vámi vnímané zvuky jsou celé tvořeny takovými interakcemi, které plynou ze vzájemné výměny s prostředím.”

Oomen, jenž dnes žije a pracuje v Budapešti, kde v roce 2015 založil Spatial Sound Institute, se původně zaměřoval na tvorbu akustických návrhů při skládání hudby pro divadlo a operu. V roce 2007 však svoji pozornost v rámci své společnosti 4DSOUND zaměřil na zkoumání prostoru, zvuku a vnímání, kdy se svým týmem doposud vytvořil bezmála stovku projektů prostorového ozvučení a intenzivně rozvíjel zájem o zkvalitňování zážitku spojeného s poslechem.

“Čím více si vytříbíme svoji schopnosti poslouchat, tím více posloucháme prostorově,” vysvětluje. “Kvalitní poslechový zážitek si žádá takový systém ozvučení, který nestrhává žádnou pozornost sám na sebe, ale přitahuje pozornost k prostředí, kde slyšíte zvuky jako součást prostředí a pohybu v něm. Systém ozvučení je pouze jedním z prvků; návrh prostoru, zpracování interiéru, sociální aspekty a – v neposlední řadě – obsah zvuku, to vše jsou prvky, které je nutné sladit, aby transformovaly váš celkový zážitek.”

Pro Oomena tento zážitek závisí na aktivním zapojení posluchače stejnou měrou jako na kvalitě vybavení.

“Pozornost si dnes dokážeme udržet jen na tak krátkou dobu, že mnohým lidem dělá velké problémy vůbec najít místo ve své mysli, aby se soustředili na něco, co si skutečně žádá ‘naslouchat’,” říká. “Pokud si při poslechu chceme vychutnat kultivovaný a poutavý zážitek, měli bychom začít odstraněním šumu z našeho prostředí, jinak prostě nic neuslyšíme.”

Přestože je stále nadšencem do hudby, kterou skládá již od svého mládí, a je každý den při své práci i v osobním životě obklopen mnoha vrstvami vícerozměrného zvuku, Oomen připouští, že jeho oblíbenou kratochvílí je poslouchat klid a ticho.

“V běžném denním životě nejvíce toužím poslouchat ticho,” připouští. “Ticho je samozřejmě relativní, takže místo ticha bych měl spíše říci: méně hluku a více prostoru, aby se moje smysly mohly otevřít a nadechnout, a hned slyším více.”

ZVUK ÚSPĚCHU

Špičkový akustický zážitek může být vskutku revoluční. Všechny aspekty systémů ozvučení ve vozech Lexus, od rozmístění reproduktorů až po kvalitu zvuku, byly pečlivě navrženy v zájmu kultivovaného a atraktivního poslechu za jakékoli situace. Vytvoření nové umělecké formy z prastaré tradice.