1. Discover Lexus
  2. Design
  3. Pioneering spirits

PRŮKOPNICKÝ DUCH

Vytvoření nové umělecké formy z prastaré tradice.

Lidé vyřezávají ze dřeva již od dávných časů, a často tak vznikají primitivní, ale zajímavé kousky– pozoruhodnou výjimkou z pravidla je komplikované japonské umění Josegi.

Tato jemná a pracná metoda vyřezávání dekorativních dřevěných prvků je starší více než 400 let a je známa i jako japonské intarzie. Spočívá v uspořádání kousků dřeva různých barevných odstínů a textur do složitých mozaikových vzorů s důrazem na přesnost.

Jedná se o mimořádně složitý postup vyžadující vysokou míru dovedností a bohaté zkušenosti, což znamená, že obliba této jedinečné umělecké formy v posledním století poněkud uvadala.

Ovšem je zde jeden člověk, který je odhodlán ve starobylém umění Josegi nejen pokračovat, ale také mu dodat moderní švih a ukázat jeho krásu celému světu.

Ken Ota je široce uznávaným moderním mistrem řezbářského umění Josegi a současně nadšeným zastáncem řemesla, odhodlaným ctít tradiční techniky zdokonalované po staletí a zároveň obohatit toto řemeslo o inovace.

“Chci i nadále pokračovat v této tradici a chránit ji,” vysvětluje Ken Ota z japonského ateliéru Hakone, kde vznikají dřevěné prvky Josegi. “Proto musím být otevřený změnám a snažit se inovovat. Není to otázka ‘kopírovat nebo nebýt kopírován’, ale snažit se o vlastní originální přístup.”

“CHCI I NADÁLE POKRAČOVAT V TÉTO TRADICI A CHRÁNIT JI,” VYSVĚTLUJE KEN OTA Z JAPONSKÉHO ATELIÉRU HAKONE, KDE VZNIKAJÍ DŘEVĚNÉ PRVKY JOSEGI. “PROTO MUSÍM BÝT OTEVŘENÝ ZMĚNÁM A SNAŽIT SE INOVOVAT. NENÍ TO OTÁZKA ‘KOPÍROVAT NEBO NEBÝT KOPÍROVÁN’, ALE SNAŽIT SE O VLASTNÍ ORIGINÁLNÍ PŘÍSTUP.”

Ken Ota, výrobce dřevěných prvků Josegi

Hotové produkty Josegi jsou tak jedinečné a složité, že je nelze vyrábět sériově. Dřevo vybrané pro každý z ručně vyráběných kusů důvěrně odráží styl a vkus řemeslníka, prakticky jako by to byl jeho ‘podpis’.

Ken Ota, jenž se nejprve po mnoho let ve svém umění školil na polytechnice v Saitamě a poté v proslulém studiu Atelier Kiro v Odawaře, vytváří své produkty z 25 druhů dřeva, od Hokkaida až po Okinawu, které si osobně vybírá po celém Japonsku.

Dřevo, které používá k vytváření vysoce žádaných výrobků (jako např. krabiček, misek nebo táců), pro něj není pouhou surovinou, neboť si potrpí na pečlivém ohodnocení každého jednotlivého kousku.

“Chci projevovat úctu k životu, který jsme vzali stromům poraženým v lese,” říká. “To platí i pro jiné oblasti, ale chci zůstat vděčný za to, co si beru. Každé dřevo má svůj vlastní jedinečný tvar a zbarvení, nabízející svobodu a možnosti vyjádření, což v konečném důsledku vede k jeho atraktivitě.”

Jednou z nejmarkantnějších vlastností umění Josegi je jeho extrémní časová náročnost, vyžadující mimořádnou trpělivost mistra řemesla, což je v přímém protikladu k rychlému tempu dnešního digitálního věku. Nicméně Ken Ota je spokojen s pomalým tempem, které si jeho práce žádá, a vnímá to jako příležitost zkoumat hloubku své práce v roli umělce.

“Na času nezáleží,” říká. “Pouze takto mohu vyjádřit, co nosím ve svém nitru.”

VYTVOŘENÍ NOVÉ UMĚLECKÉ FORMY Z PRASTARÉ TRADICE

Lexus je nadšeným zastáncem inovací a vysoce kvalitního řemeslného zpracování. Svojí podporou tohoto mimořádného způsobu proměny masivního dřeva v nové propracované vzory potvrzuje Lexus nepolevující zasazení o citlivé propojení tradic s technologiemi.