LEXUS LF-30 ELECTRIFIED – KLÍČOVÉ VLASTNOSTI

Nový koncept ‚LF-30 Electrified‘ zhmotňuje vizi elektrifikované budoucnosti v očích firmy Lexus

  • 
  

  
    lexus lf 30 section 1

    Nový koncept ‚LF-30 Electrified‘ zhmotňuje vizi elektrifikované budoucnosti v očích firmy Lexus

    Koncepční model LF-30 Electrified zhmotňuje vizi elektrifikované budoucnosti v očích firmy Lexus. Ohledně provedení exteriéru se od bateriového elektromobilu očekává moderní image, a tak stylistické ztvárnění získalo výtvarné kvality, které nabývají futuristické formy; cílem interiéru s důrazem na autonomní řízení a další nové technologie je naplno projevit distingovaný světonázor značky Lexus. Za jízdními schopnostmi studie ‚Lexus Electrified‘ stojí jednotlivé komponenty, které spojují nejnovější technologie Lexus s naším vedoucím postavením v oblasti vývoje systémů HEV. Díky preciznímu řízení elektromotorů lze v reálném čase regulovat postavení karoserie, a to způsobem, který by u klasického automobilu nebyl možný. LF-30 Electrified kromě toho využívá celou řadu vyspělých technologií s výhledem až do roku 2030 – jako je např. kokpit nové koncepce, vycházející z designové filozofie zaměřené na člověka a čistě elektronického systému řízení bez mechanické vazby ('steer-by-wire').

  • 
  

  
    lexus lf 30 section 2

    Futuristický exteriér naznačuje podobu elektrifikovaných vozidel Lexus s výhledem až do roku 2030

    Koncepční model LF-30 Electrified zhmotňuje vizi elektrifikované budoucnosti v očích firmy Lexus. Ohledně provedení exteriéru se od bateriového elektromobilu očekává moderní image, a tak stylistické ztvárnění získalo výtvarné kvality, které nabývají futuristické formy; cílem interiéru s důrazem na autonomní řízení a další nové technologie je naplno projevit distingovaný světonázor značky Lexus.

    Za jízdními schopnostmi studie ‚Lexus Electrified‘ stojí jednotlivé komponenty, které spojují nejnovější technologie Lexus s naším vedoucím postavením v oblasti vývoje systémů HEV. Díky preciznímu řízení elektromotorů lze v reálném čase regulovat postavení karoserie, a to způsobem, který by u klasického automobilu nebyl možný. LF-30 Electrified kromě toho využívá celou řadu vyspělých technologií s výhledem až do roku 2030 – jako je např. kokpit nové koncepce, vycházející z designové filozofie zaměřené na člověka a čistě elektronického systému řízení bez mechanické vazby ('steer-by-wire').

TAZUNA

  • Kokpit vozidla byl navržen podle nové designové koncepce „Tazuna“ firmy Lexus, v souladu s dalším posilováním klíčovém filozofie zaměření na potřeby člověka. Činnost ovládacích prvků na volantu a HUD displeje je výrazně zkoordinována – předobrazem zde byl jezdec, jenž pomocí jediné otěže dokáže dosáhnout vzájemného porozumění se svým koněm. Výsledkem je prostor, v němž se řidič může plně soustředit na řízení a současně ovládat nejrůznější funkce, jako např. navigaci, audio soustavu a přepínání jízdních režimů, bez nutnosti přeostřovat zrak nebo pracovat s ručními spínači. LF-30 Electrified, naznačující budoucí podobu kokpitu Tazuna, používá rozhraní příští generace, jako např. ovládání gesty a propracované předávání informací vozidla pomocí rozšířené reality (AR). Výsledný interiér skýtá řidiči i celé posádce dostatek pohodlí a funkčnosti.

    Uspořádání předního sedadla připomíná sedadlo v první třídě dopravního letadla; interiér umně zprostředkuje pocit vzdušnosti a současně i bezpečného obklopení. Veškeré spínače a další ovládací prvky jsou v pohodlném dosahu; k pohodlí a funkčnosti interiéru přispívá i velký displej pro ovládání gesty před sedadlem spolujezdce.

    Zadní sedadla se díky technologii umělých svalů tvarově přizpůsobují postavě pasažéra a mohou též podporovat různé režimy, např. sklopení, relaxaci nebo funkce výstrahy. O ozvučení příští generace se stará audiosystém Mark Levinson® s detailní regulací reproduktorů k vytvoření ideálního akustického prostoru pro poslech hudby řidičem i všemi členy posádky; reproduktory vestavěné do hlavových opěrek poskytují optimální ozvučení a zároveň disponují funkcí potlačování hluku, která přispívá k tichému prostředí na palubě.

    Skleněná střecha nad zadními sedadly nabízí funkci hlasového ovládání a gesty ovládaný displej „SkyGate“, který s využitím rozšířené reality zobrazuje nejrůznější druhy informací, jako např. realistickou hvězdnou oblohu, oblíbená videa uživatelů, či dokonce údaje systému navigace.

    Interiér se nejen chlubí jedinečným designem, ale také naznačuje směr luxusu příští generace s využitím udržitelných materiálů ve snaze snižovat dopady na životní prostředí. V prostoru podlahy a ovladačů volantu se používá tradiční japonský materiál Jakisugi (zuhelnatělé cedrové dřevo); při výrobě plisovaných výplní dveří byl zase do vláken zapracován recyklovaný kov. To je další forma vyjádření svébytného a pokrokového ducha značky Lexus.

    
  

  
    lexus lf 30 section 3
  • Ve snaze přinést zásadní posun v jízdních schopnostech, ovladatelnosti, kontroly nad vozidlem a radosti za volantem používá LF-30 nejen systém regulace postavení karoserie, ale i řadu dalších nejmodernějších technologií. Elektromotory zabudované do každého kola vozidla společně s nízkou zástavbou baterie zaručují příznivější působení setrvačných sil a vysokou úroveň jízdních schopností. Ve výhledu do roku 2030 je zde technologie autonomního řízení a podpůrného dronu pro další přidanou hodnotu nabízenou budoucími vozidly.

    Vyspělý systém regulace postavení karoserie (Advanced Posture Control) zajišťuje precizní kontrolu hnací síly elektromotorů s vysokým točivým momentem, a uzpůsobuje tak polohu karoserie vozidla v souladu s vnímáním člověka. Díky zcela nezávislé kontrole předních a zadních poháněných kol je možné podle potřeby a aktuální situace zajistit pohon samotných předních kol, pohon samotných zadních kol, resp. stálý pohon všech kol. Kompaktní a lehké hnací jednotky dávají širší prostor návrhářům karoserie a řidiči zase umožňují vychutnat si ideální ovládání vozidla bez ohledu na povrch vozovky nebo jízdní podmínky.

    Vyspělý systém regulace postavení karoserie považuje Lexus za klíčovou součást vize ‚Lexus Electrified‘, a má proto v plánu uvedenou technologii používat napříč celou modelovou řadou elektrifikovaných vozidel této značky.

    Čistě elektronický systém řízení zcela odbourává mechanické spojení a umožňuje flexibilnější kontrolu zatáčení v závislosti na jízdních podmínkách; vyznačuje se i citlivějším řízením v souladu se záměry řidiče. Přispívá též k velmi vzdušné atmosféře na palubě, neboť během autonomního řízení lze ovladač řízení posunout vpřed mimo prostor řidiče.

    LF-30 jako bateriový elektromobil příští generace využívá technologii bezdrátového nabíjení pro zjednodušení každodenního života, stejně tak jako systém hospodaření s energiemi na bázi umělé inteligence, umožňující optimální distribuci elektřiny mezi vozidlem a domácností, a dále regulaci nabíjení koordinovanou s každodenním časovým rozvrhem uživatele.

    Palubní technologie umělé inteligence rozpoznává hlasy jednotlivých pasažérů a funguje jako cestovní partner s využitím informací na míru, uložených v elektronickém klíčku řidiče. Pomáhá uzpůsobit jednotlivé součásti prostředí interiéru, jako např. teplotu vzduchu a audio systém, nastavení tras navigace a cíle, stejně tak jako navrhoThe LF-30 Electrified also carries the ‘Lexus Airporter’ drone-technology support vehicle. Using autonomous control, the Lexus Airporter is capable of such tasks as independently transporting baggage from a household doorstep to the vehicle’s luggage area.

HLAVNÍ SPECIFIKACE STUDIE LEXUS LF-30 ELECTRIFIED

Délka (mm)
5,090
Šířka (mm)
1,995
Výška (mm)
1,600
Rozvor (mm)
3,200
Hmotnost (kg)
2,400
Maximální dojezdová vzdálenost [podle WLTP] (km)
500
Kapacita baterie (kWh)
110
Nabíjecí výkon (kW)
150
Akcelerace 0-100 km/h (s)
3.8
Maximální rychlost (km/h)
200
Max. výkon (kW) / max. točivý moment (Nm)
400/700