1. New cars
  2. LBX World Premiere
  3. Performance & Powertrain

DYNAMICKÉ JÍZDNÍ SCHOPNOSTI: NOVÁ PLATFORMA LEXUS

LBX je prvním modelem značky, který bude postaven na speciálně upravené globální podvozkové platformě Lexus GA-B pro malé vozy. Ta prošla důkladnými úpravami v souladu s požadavky Lexus a přináší klíčové výhody v podobě nízkého těžiště, širokého rozchodu, krátkých převisů a vysoké tuhosti karoserie. Podvozková platforma zároveň stojí za zábavnými jízdními vlastnostmi vozu, kdy napomáhá zajistit typický jízdní projev Lexus v doposud nejmenším vozu značky. Přirozený dialog mezi řidičem a vozidlem, vycházející z této platformy, je zdrojem sebejistoty, kontroly a pohodlí za každé situace.

Vysvětluje hlavní konstruktér Endoh: „Abychom dosáhli pocitu souznění s vozem, který je pro Lexus typický, bylo zapotřebí propůjčit vozu mrštné reakce s maximálním využitím výhod malých rozměrů a nízké hmotnosti. Současně jsme se více než kdy dříve zaměřili na odladění klíčových charakteristik, aniž bychom se tolik spoléhali na elektroniku.“

Součástí elektronicky řízeného brzdového systému je funkce regulace postavení karoserie při brzdění vozidla. Ta automaticky vyvažuje rozdělování brzdné síly mezi nápravy s cílem potlačovat zanořování přídě vozidla a zachovat lineární odezvu pro uklidňující pocit jistoty. Rovněž napomáhá potlačovat náklony karoserie v zatáčkách a tlumit vibrace ve prospěch vyšší jízdní stability i pohodlí.

NOVÁ GENERACE POHONU LEXUS HYBRID DRIVE

O pohon LBX se stará nová generace hybridního elektrického systému Lexus s autonomním dobíjením, jehož součástí je kompaktní a lehký tříválec 1,5 litru. Klíčové součásti hybridního systému byly výrazně přepracovány, což platí i pro převodovku (transaxle) a jednotku řízení energie ve prospěch nízké spotřeby, menších ztrát, snížení hmotnosti a zmenšení rozměrů. Součástí systému je i nová bipolární baterie typu NiMH s nízkým odporem a vysokým výkonem, zajišťující výkonovou posilu prostřednictvím elektromotoru při zrychlování, resp. vylepšující schopnosti jízdy na samotnou elektřinu v režimu EV. 

Hnací ústrojí bylo odladěno ve prospěch příjemných jízdních schopností ve městě i na zakroucených okreskách, kdy zajišťuje precizní ovladatelnost a lineární zpětnou vazbu při zrychlování, lépe sladěnou s používáním akceleračního pedálu. Jízdní vlastnosti vylepšuje i systém řízení hybridního pohonu, který věrně slaďuje zvuk motoru s akcelerací vozidla. Díky uvedeným vylepšením hybridního systému lze čistě elektrický režim jízdy využívat i za vyšších rychlostí a na delší vzdálenosti, což se promítá do celkové provozní hospodárnosti LBX.

LBX jako originální model SUV nabízí volitelný pohon všech kol Lexus E-Four, jehož součástí je dodatečný elektromotor na zadní nápravě. Při rozjezdech, v zatáčkách a na kluzkých površích systém automaticky rozděluje hnací sílu na zadní kola, a přispívá tak k jízdní stabilitě a pocitu jistoty za volantem.

O prémiovém statutu LBX vypovídá široký soubor opatření, která konstruktéři Lexus realizovali k potlačení hladiny hluku a vibrací. Jedná se např. o vyvažovací hřídel motoru ke snížení vibrací, které by mohly způsobovat dunivé zvuky v kabině. Konstruktéři se dále zaměřili na tlumicí plechy dveří k potlačení vysokofrekvenčního hluku při současném důrazu na nižší frekvence pro hutný a příjemný zvuk při zavírání.